Sidor

måndag 13 juni 2011

En tanke om 4 slides

Nu har chocken över sjukdomsbeskedet lagt sig något och jag ska försöka komma igen med sådant jag tycker är roligt! Om framtiden vet man aldrig något, men jag mår ju psykiskt ganska bra av att tänka och ha saker att göra.
Min 4-slides-uppgift får jag därför jobba fram successivt under sommaren, i den takt kroppen och huvudet orkar.

I mitt huvud har jag nu en första bild:
Idag sitter mina kollegor på skolan i arbete med den nya läroplanen. Jag har inte lusläst deras dagsprogram, men är ändå ganska säker på att de inte talar om digital kompetens i dag. Jag har fått 10 % IKT i min tjänst till hösten, så jag antar att det är där mitt arbete får starta; IKT-fortbilda mina kollegor med utgångspunkt i Lgr-11.
Jag har "hyrt" in en duktig ung tecknare. (Bild är kul, men jag kan verkligen inte rita - vilket mina elever instämmer i.) Hon ska få rita två händer. Hand i hand går Lgr-11 och IKT. Min diskussion med kollegorna runt denna bild kommer förstås att handla om vad den nya läroplanen säger i de olika ämnena. (Här kommer länkarna vi fått under utbildningen väl till pass - jag behöver inte leta upp allt själv. Tack!)

Hur bild två  konkret ska se ut har jag inte klurat ut än, men jag tänker mig att diskussionen till den ska fokusera på hur kollegorna nu använder IKT. Jag tror inte man använder alla de möjligheter som finns, men vill verkligen inte skriva någon detta på näsan. En bikupediskussion utan tvång att redovisa, men gärna exempel om någon vill/har det.

Bild 3: Om det blir inte för "pekpinnande" (hm... nytt ord!) tänker jag mig att visa kollegiet hur de yngsta eleverna på skolan redan arbetar. Jag vill också visa andra goda exempel som mina kurskamrater har i arbetet med äldre elever, (det måste kännas relevant och inspirerande för 4-9-lärarna). Hur kan vi fortsätta dessa elevers IKT-utveckling?
(Jag inbillar mig att det är bra att ha konkreta exempel att visa upp - det är inte bara löst snack, vi gör redan detta! Eller?)

Bild 4: en svag aning om att man kunde ha ett tåg med passagerare, alla ska med, alla har olika bagage, men vi åker tillsammans. Diskussionen kan/ska handla om vad vi behöver ha med oss? Kan vi som har mer bagage dela med oss? Vad vill mina medpassagerare ha av min packning? (Givetvis mest en diskussionsfråga - kanske i mindre grupper beroende på hur reaktionen bland kollegorna är.)

Oj, nu väckte jag en massa tankar hos mig själv! Det var bra/kul/nyttigt! Jag kanske ska ta tågresan som ett genomgående tema? Mina chefer har ofta använt tågluffandet som en symbol på våra fortbildningsdagar. Jag ska kanske stjäla den och göra om den till min 4-slides?

Min resurssida kommer jag att kunna använda, men jag tror den får ligga till ett senare skede. Utifrån diskussionerna/inventeringen får jag sedan göra en planering för IKT-gruppens arbete på skolan. Min dröm är ju att få arbeta både med kollegor enskilt och i grupp beroende på vilket stöd man vill ha. Ännu mer vill jag jobba konkret med eleverna, men tiden lär knappast räcka till det också.

2 kommentarer:

  1. Ett jättebra upplägg. Jag har också fått 10 % och funderar så smått på hur jag ska lägga upp det. Men det räcker ju att jag läser din blogg i hängmattan så fixar det sig:)). Glad sommar
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul! Då kan jag fortsätta tänka så.
    Hoppas hängmattan är skön!
    Hej från Eva

    SvaraRadera