Sidor

onsdag 15 juni 2011

Feedback från Arne Trageton

Jag fick ett långt mail från Trageton igår. Vad kul att han gav sig tid till det!
Han gav mig mycket beröm för filmen, men också bra förbättringsförslag. Bra saker som jag kan tänka på bildmässigt i filmen. Mycket intressant med tanke på hur jag gjort mitt bildurval och då inte tänkt hela vägen pedagogiskt.
Men det viktigaste var olika förslag på hur vi kan förbättra vårt arbetssätt i klassrummet med eleverna. De sakerna måste vi absolut ha i åtanke när vi sätter igång arbetet med de nya ettorna till hösten, och förstås i det fortsatta arbetet med mina egna elever i tvåan.

Precis som några bekanta kursledare, framhöll Trageton hur viktigt det är med ljud och bild i dagens mediasamhälle och i skolan förstås, när man vill framföra ett budskap (= min tolkning). Här har jag fortfarande mycket att lära, men jag har kommit en bra bit längre under det här läsåret.

2 kommentarer:

  1. Kul att du fått respons. Sen har jag en fråga till dig angående talsyntes till skriva sig till läsning. På min skola så har man valt att inte ha talsyntes till och lärarna anser att det inte behövs. Vad är din erfarenhet kring detta bör man ha talsyntes när eleverna börjar skriva och i såfall varför. Hoppas att vi ses igen någon gång. Hälsningar från Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Här får du en söklänk på Datatekets hemsida. Det finns kanske lite matnyttiga argument där. Jag har inte läst där på länge men du kan ju alltid kolla.

    http://www.skoldatatek.se/component/search/?searchword=talsyntes&ordering=&searchphrase=all

    Mina egna argument:
    Kopplingen ljud-bokstav är jätteviktig. Grammatik/ordföljd är lättare att hantera/korrigera för eleverna när de hör sin text läsas av någon annan.
    Eleverna får träna på sin egen text så att de kan läsa den högt för läraren/klassen. (Att de lär sig sin egen text utantill gör inget, det viktiga är att de känner att de kan.)
    Eleverna kan arbeta mer självständigt. Vilket inte betyder att läraren är oviktig eller ersätts av talsyntesen, men alla lärare vet hur lite vi hinner på en lektion.
    Alla presterar bättre, sedan kan man successivt plocka bort "tvånget" för de starka läsarna. Men alla ska börja med talsyntes. Om det är ngt naturligt från början behöver de svaga aldrig skämmas för att de behöver den.

    Hoppsan vilket "brandtal" ;-)
    Det här var vad jag kom på i en all hast, men leta forskningsunderlag också. Hoppas du lyckas övertala dem!

    Ha en skööön sommar!
    /Eva

    SvaraRadera