Sidor

torsdag 7 april 2011

Från runsten till penna till dator

Ju mer jag tänker på det, desto mer absurt blir det att skolan inte ger ALLA elever tillgång till de verktyg som finns. Tänk om jag var tvungen att skriva allt jag vill ha sagt med bara penna och papper. Det skulle inte bli mycket skrivet då. (Ha, så bra tänker kanske en del.) Tänk om vi blev tvungna att använda mejsel, hammare och sten för att skriva - jovisst är det galet! Men så ser det ut i dagens skolor. Ja, kanske inte med runorna förstås, men ni förstår principen i tänket hoppas jag.

Nu återkommer jag än en gång till min son som går i årskurs 8. Han har i dagarna skrivit klart en redovisning om den anglikanska kyrkan. Han har skrivit fem artiklar och letat upp ett antal bilder med hjälp av dator. Hur ska han redovisa detta? Jo, uppklistrat på papper! Det är inte fel i sig, men om man alltid ska redovisa så och aldrig får använda andra sätt? Han har ju sökt och skrivit sitt material digitalt, varför inte redovisa det så också? Vem i klassen läser med intresse hans papper? Hur många i klassen hade hängt med i redovisningen om den skett via datorn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar