Sidor

onsdag 16 februari 2011

Amatörens julafton

Åh, så mycket det finns! Jag kommer aldrig att orka/hinna/kunna hålla mig uppdaterad inom IKT-området,eller? Nu har jag i alla fall börjat nosa på några andra resurssidor som JAG kan ha nytta av. Att följa någon annans blogg är ju ett bra sätt, om man nu hittar någon som ständigt är på hugget vill säga.
Jag följer redan en blogg som passar in i min nuvarande undervisningssituation. Klurigt, lurigt och roligt i skolan har jag haft ett tag. Erica Lövgren, som driver den bloggen, arbetar som språkutvecklare i sin hemkommun. Hon fick ta emot Guldäpplet 2009 för sitt sätt att arbeta med bland annat IKT. På bloggen dyker det ständigt upp pedagogiska tips och idéer som jag definitivt har glädje av.
Igår behövde jag använda mig av Skoldatateket och började kolla runt lite mer systematiskt på deras hemsida. Här finns det mängder av tips och länkar att använda sig av i skolarbetet. Det är inte bara en massa kompensatoriska hjälpmedel utan lite "roliga" saker också. (Missförstå mig rätt nu!)
Mer surfande och redovisning följer.

Arbetet med min förebild är i gång, men har stött på patrull. Som den klantiga amatör jag är, glömde jag att kolla ljudkvalitén på videokameran. Tja, lite annat också om jag ska vara helt ärlig. En bra historia med en underbar människa måste antagligen tas om, om jag inte hittar ett sätt att fixa ljudet. Äsch då!

Idag har jag förresten för första gången blivit efterfrågad för min "digitala kompetens", (utanför arbetslaget). Två elever på högstadiet är i behov av digitalt läs- och skrivstöd i sitt skolarbete. Eftersom jag använder ett talsyntesprogram nästan dagligen så kom någon smart människa på att jag kunde hjälpa till. Kul att känna sig behövd!

3 kommentarer:

  1. Känner lite som du. Lätt att drunkna i alla resurser som finns. Samtidigt måste i alla fall jag leta på många ställen eftersom jag saknar överblick (kan man HA överblick?).
    Roligt att de frågade efter dig på skolan.

    SvaraRadera
  2. Nä, jag tror inte man kan ha överblick. Inte om man samtidigt ska ha ett liv ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tror inte att man kan ha sådana krav på sig själv att man ska ha koll på allt.
    Som du skriver är ju bloggar ibland utmärkta resurser som kan vara enkla att följa.
    En bra bloggare har ringat in ett intressant område, skapat ju en tydlig struktur och utnyttjar det andra skrivit/publicerat med hjälp av länkning.

    Kul att man på din skola börjat få upp ögonen för din kompetens. Du är ju en resurs man får hoppas att de verkligen utnyttjar.

    SvaraRadera