Sidor

torsdag 30 september 2010

Inte helt lätt

Nu har jag ägnat en stor del av dagen åt bildredigering. Jag har använt mig av Sumo Paint, men ska villigt erkänna att det inte blev så som jag tänkt mig från början. Det finns många funktioner i det programmet som jag inte blev klok på och andra som var roliga men kanske inte så användbara just nu. Jag vet inte heller hur jag ska använda det programmet med eleverna eftersom de är så små. Jo förresten, möjligen som ett komplement till skrivandet? Men det är kanske inte bildredigering jag ska lägga tyngdpunkten på för min egen utveckling, även om det är jättekul att kunna använda det för "husbehov".
Nu blev det till slut en bild som jag är hyfsat nöjd med, men antagligen bara för ett tag. Det är en del av tjusningen tycker jag. Man kan fundera, lära sig mer och förbättra. Allt är inte hugget i sten, trots att man lagt ut det för publicering.
Valet av bild är ju inte lätt. Jag vill ha en bild som jag tycker om. Den ska säga något om mig. Jag ska helst ha tagit bilden själv. Men så ska den stå för något mer och jag vet inte riktigt vad? Min utveckling inom IKT? En snäcka, som jag hade förut, tar sig ju sakta framåt men lämnar också lite slemmiga spår. Usch då! En daglilja som det blev nu då? Tja, den slår ju ut i full blom så småningom - om än bara för en dag. Den får duga så länge.

5 kommentarer:

  1. Hej Eva och tack för din kommentar i min blogg. Jag kände att jag blev glad att någon helt frivilligt varit inne och läst.
    Nu är bläddrar jag runt bland andras bloggar för att se hur andra har gjort.
    Vad bra din blogg har blivit. Fin bild!
    Jag läste i din och fastnade för din kommetar av Tegelbobarnens sida. Där klickade jag mig vidare och blev där länge. Återigen frustrerad över alla möjligheter som finns och hur mycket jag vill kunna.

    SvaraRadera
  2. Du skriver så roligt, Eva. Det märks att du är en van bloggare!

    En sån där Eva-tärning (kub) skulle jag vilja göra.(Frågan är bara, hur?) Proffsigt!

    Jag har bestämt mig att inte fråga sönerna om hjälp, men.... bilderna kommer inte in där jag vill och inte i den önskade storleken heller. Jag får kämpa på.

    Vi ses.

    SvaraRadera
  3. TACK så mycket båda två!

    Jag tycker att det är jättekul att kolla in alla andras bloggar. Jag lär mig av det... och så älskar jag att skriva men vet aldrig vad jag ska skriva om, så att få blogga är en ynnest för mig.
    Anne! Jag lär mig bättre om du frågar mig hur du ska göra - du vet det där att befästa sina kunskaper. Kanske jag kan lära dig - och mig? Börja med att ladda ner ett proträtt av dig själv på din dator och kom ihåg var du har sparat det, sen kan jag försöka att guida dig vidare i Sumo Paint om du vill?

    SvaraRadera
  4. Hmm... jag vet hur porträtt stavas ;-)

    SvaraRadera
  5. Härligt!
    Nåt att visa för hela klassen?

    SvaraRadera