Sidor

torsdag 23 september 2010

Rensning

Nu har jag rensat i min blogg. Känner mig väldigt dum eftersom jag hade missförstått syftet med bloggen. En ärlig kommentar är bra ibland, så man inte fortsätter att göra bort sig. Nu får jag väl se denna malör som en del i mitt framåtskridande.
När jag plockade bort ett inlägg helt försvann också delar av en text som ändå är relevant, så den återkommer här i redigerad form, men tyvärr feldaterad:


Igår var jag ju tvungen att omvärdera mina tankar runt bloggandet med de yngsta eleverna och i natt har en del tankar tydligen mognat ytterligare.
Via http://skolvaskan.pedagogbloggar.se/, hittade jag http://tegelbobarn.se/?author=1 som ett exempel på hur man kan använda en blogg för att elever och föräldrar ska följa arbetet i klassrummet. Vilket enkelt upplägg egentligen, men någon ska ju komma på det! Tänk vad kul att ha en blogg där både elever, föräldrar och lärare deltar aktivt.

Jag och min kollega har så mycket gratis i ett sådant arbete. Eleverna skriver ju redan på datorerna trots att de bara gått i skolan fyra veckor. De är faktiskt inne i ett process-skrivande, eftersom de bearbetar sina texter, har mottagare till dem och för dialoger med oss lärare om det de skriver.
Att börja blogga med dem innebär ju egentligen bara att utöka deras arbete en smula och få in fler  omedelbara mottagare till deras arbeten. Att få direkt feed-back av mamma eller pappa på det man skrivit i skolan kan ju bara göra skolarbetet än viktigare? Det kanske också är ett sätt att indirekt öka kraven på dem, eftersom de säkert VILL anstränga sig mer när de får fler läsare. Skolan ska ju dessutom ha ett samarbete med föräldrarna och ge dem insyn i arbetet. Alltså ett lysande tillfälle att slå två, tre, fyra(?) flugor i en smäll.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Tegelbobarnen. Det var ett intressant sätt att använda en blogg på. Googelkalendern var ett bra inslag på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Jag hoppas att det är ok att jag hänvisade till din blogg i ett av mina inlägg. Tipset från dig om bloggsidan gjorde att jag idag gick ut på Tegelbobarn.se och fick se ett spännande sätt att göra en presentation med webbverktyget Prezi. Se länk på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Klart det är OK! Själv har jag inte sett det där om Prezi, så det var ett bra tips. Ska kolla in det lite senare under veckan. Kul att vi lär av varandra!

    SvaraRadera