Sidor

onsdag 27 oktober 2010

Föreläsning i soffan

Nu har jag testat ett helt nytt sätt att ta in en föreläsning. Att ligga i soffan och lyssna och se på Elza Dunkel, (från den 26 oktober) samtidigt som jag antecknar i ett word-dokument och reflekterar över det hon säger. Mycket behagligt! Och intressant förstås.

Hon drar många intressanta historiska paralleller både vad gäller samhällsutvecklingen i stort och synen på lärandet. Hennes tanke om att läroböckerna (tack och lov inte de andra!) kan vara "utrotade" om några år, är oerhört spännande. Ska man fundera vidare så kanske skolan verkligen är "utrotningshotad" den också, såsom den unge mannen säger i länken på mitt inlägg den 19 oktober?

Hon återkommer ofta till att vi vuxna inte ska tro att eleverna/barnen kan allt. Vi har en vuxenerfarenhet som vi kan använda när vi möter eleverna ute på Internet och i samtal med dem. Tekniken är underordnad.
Hennes begrepp "i rummet" är tankeväckande, för mig och jag ska försöka börja använda det i stället för IRL. Internet och det vi har kallat "IRL-världen" är tillsammans det riktiga livet. Här lever många ungdomar, men också vuxna, stora delar av sitt liv och visst är det verkligt! För att skilja begreppen åt kan man i stället använda "i rummet". Bra! Det låter inte så värderande, bara platsangivande.
Under föreläsning använder Elza Dunkel en del liknelser som gör det lättare att förstå hur absurt vi hanterar Internet och informellt lärande i skolan. Hon har bland annat lånat bilden av "mentala hästkärror" som vi använder oss av i skolan och synen på lärandet. När man tillverkade de första bilarna såg de ut som en variant av gamla hästkärror, för man hade ingen annan idé om vad en bil kunde vara. Skolans bild av lärandet är en variant av detta. Vi (lärarna) vet inget annat än skolans lärande, det informella lärandet som ständigt pågår utanför skolans ramar har vi inte tagit till oss än. Och vi låter det definitivt inte påverka lärandeprocessen i skolan. Jodå, en del av oss har det, men inte tillräckligt många och kanske inte i tillräckligt stor utsträckning. Inte jag heller.

När jag ska påbörja min undersökning om vad mina elever gör på nätet, ska jag anamma hennes uppmaning att samtala med eleverna och sitta ner i lugn och ro med dem. Jag ska se om jag kan få göra det både med mina ettor och med min förra klass, alltså de barn som nu går i klass 4. Sen får jag fundera ut ett bra sätt att redovisa resultatet på. Hm...

1 kommentar:

  1. Tack så mycket för tipset om Elza Dunkels föreläsning. Jag lyssnade en liten stund, men ska ta resten en annan dag, när klockan inte närmar sig 22....

    Ha ett skönt höstlov!

    SvaraRadera