Sidor

fredag 29 oktober 2010

Fredagspepp!

Ibland känner jag att min undervisning inte är speciellt kul! Då gäller det att leta efter ljusglimtarna och inte gå ner sig alldeles i gyttjan. Jaha! Vadå kul? Jo, om jag börjar fundera en stund så finns det ganska många ljusglimtar, här kommer en:
När man undervisar i årskurs 1, bör ju rimligen läs- och skrivinlärningen vara det viktigaste. Och där är min arbetsplats faktiskt inte så himlans tråkigt, om jag får säga det själv. Jag arbetar nämligen på en skola där vi helt och hållet har lagt undan penna och papper vid läs- och skrivinlärningen. Eleverna skriver bara på datorerna och har hjälp av talsyntes för att höra och lära sig mer om kopplingen mellan ljud och bokstav. Självklart får de skriva med penna i andra sammanhang om de själva vill, men inte när vi undervisar i att läsa och skriva.  Vi gör så här av flera anledningar:

  • Det är lättare att skriva än att läsa.
  • Alla barn kan läsa den text de själva precis har skrivit. Det är mycket bra för självförtroendet!
  • Eleverna skriver efter sin förmåga så lärarna kan individualisera mycket, mycket mer.
  • Barnen får lust att skriva längre texter jämfört med traditionell undervisning. Datorn gör att de lättare får ur sig det de vill skriva om.
  • Motoriken är inte klar för pennan och bokstavsformerna förrän de är ca 8 år.
  • Det är roligare att skriva om man inte får ont i handen och dessutom måste sudda allt som blivit fel eller fult.
  • Vi pratar språkregler mycket mer eftersom vi utgår från elevernas texter hela tiden. Lärarna kan gå in och rätta mer eftersom det inte är så betungande för eleverna att rätta.
  • Eleverna blir fortare säkra på stavning eftersom de verkligen vill att allt ska vara rätt. Olika stavningsprogram hjälper eleverna att själva se att något är fel och att rätta till det.
 Ja, egentligen kan jag inte se en enda nackdel med det här arbetssättet. Visst är det struligt ibland med alla inloggningar, mappar, nätverksuppkopplingar och synkroniseringar som inte fungerar. Men för det mesta går det bra och fördelarna överväger klart.
Dessutom varvar vi skrivandet med pedagogiska spel som ska underlätta hanterandet av tangentbordet, och andra enkla spel som uppmuntrar till läsning.
I årskurs 2 tar vi in pennan i skrivandet och lär eleverna att forma bokstäverna rätt. Men då behöver vi bara lägga några veckor av tiden på det, i stället för hela årskurs 1.
Hm… nu peppade jag visst mig själv lite. Det behövs ibland.

6 kommentarer:

  1. Hej Eva!

    Min son som nu går i 2:an har haft förmånen att få lära sig läsa på samma sätt som du beskriver. Den lilla utvärdering som jag kan göra är att han har fått lusten och skriva, han skriver fina berättelser som han gärna fortsätter på hemma.

    SvaraRadera
  2. Jag blir sååå glad när jag får höra sånt här. Det är vad jag upplever i skolan och ser i elevernas texter. Att föräldrar ser samma sak bekräftar alla fördelar jag kan se med arbetssättet. Önskar att någon ville forska ordentligt på det.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag heter Karin och läser IKT och lärande termin 2. Jobbar på Stodammen och vi har precis börjat nosa på Att skriva sig till läsning. Jobbar i en etta, använder talsyntes, sitter samtidigt fast i gammalt bokstavsarbete. Förstår att ni kommit lite längre på Stenhagen, Skulle en kollega och jag kunna få komma på studiebesök till dig? Det vore jättespännande:-)
    Karin.johansson@uppsalaskolr.net

    SvaraRadera
  4. Jaa! Vad jättekul! Ni är välkomna. Jag måste förstås prata med Birgitta, min kollega, för närmare datum. Men förbered dig på att det blir en tisdag. Jag återkommer med datum. Vi hörs!

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Ser att jag tappat en bokstav i min mailadress, karin.johansson@uppsalaskolor.net, ska det vara. Blogg är ett bra sätt att komunicera, men du får gärna maila förslag på datum.
    Karin

    SvaraRadera
  6. Förstod att adressen blev fel. Och jag återkommer via mailen. Har mailat både rektor och min kollega idag. Ser fram emot ert besök.

    SvaraRadera