Sidor

torsdag 14 oktober 2010

Vad är etik?

Nu är min startnyckel färdig. Tror jag. Antar att jag kommer att pilla på den lite till under veckan som kommer. Den blev fruktansvärt pretentiös men jag orkar inte göra om den - take it or leave it.
Nu sitter jag och försöker minnas hur jag började och inser att man kanske borde ha fört någon sorts anteckningar över hur processen framskridit. Men det är för sent för det nu.

Jag valde att arbeta med "pro ana"-problematiken. Dels kände jag verkligen för att få rikta mig mot andra åldersgrupper än 7-åringarna i min klass. Dels har jag en systerdotter som ganska nyligen börjat tillfriskna från ett allvarligt anorektiskt tillstånd. Dessutom har jag en 16-årig dotter som för ett år sedan uttryckte farhågor runt sin egen självbild och sina matvanor. Jag riktar in min startnyckel mot kollegor, andra vuxna och säkert gymnasieelever. Min systerdotter anser, med all rätt, att framför allt tjejers självbild måste diskuteras även på högstadiet, men om min startnyckel passar just där är jag mer osäker på.
Jag började med att läsa Aftonbladets artikel som vi fick som länk till uppgiften. Just den artikelserien är min systerdotter väldigt kritisk till eftersom den har använts av "proanas" som inspiration.  Aftonbladets intentioner har säkert varit goda, men om de tänkt steget längre och försökt överblicka konsekvenserna av artiklarna är väl mer tveksamt.
Efter denna läsning började jag söka på Internet och sant är det att "den som söker ska finna". Jisses vad material det fanns att använda sig av. Jag har verkligen försökt hitta en röd tråd att förhålla mig till men det var inte lätt. Till slut tror jag ändå att jag "fick ihop" det hyfsat - ni får avgöra det i nästa vecka.
Det roligaste var i alla fall att jag fick testa många av de verktyg vi lärt oss under kursen. Det blev Sumo Paint och Photo Story som de viktigaste hjälpmedlen. Avancerade bildsökningar har jag ägnat mig åt till förbannelse och dessutom tappat bort mig ideligen. Jag har tittat på Flashback, ett forum man kan ha många synpunkter på. Nationalencyklopedin, Wikipedia och Läkemedelsverket kom också till användning. Och så har jag förstås hittat ett antal bloggar och andra sidor där tjejer med anorexia skriver ut sin ångest. Usch!

Etik på Internet handlar om betydligt mer än vad som är lagligt eller inte.

4 kommentarer:

  1. Hej Åsa

    Det ska bli interssant att få ta del av din startnyckel! Jag håller med om att Etik inte bara handlar om vad som är lagligt eller inte lagligt. Efter ngr dagars grottande" fick jag lov att sluta surfa ett par dar för att jag var så arg och frustrerad..

    SvaraRadera
  2. Wow, så ambitiöst! Väldigt intressant och ständigt aktuellt. Du har verkligen lagt ner mycket energi på det här.

    Min lilla startnyckel bleknar i jämförelse.Jag har blivit så illa berörd av nätmobbningen, som jag inte trodde drabbade mina elever - än i alla fall (det visade sig att jag hade helt fel)så att jag bara måste lyfta fram det. Jag har fått lära mig något nytt om elevernas verklighet och kan inte släppa det.

    SvaraRadera
  3. Hej Anne! Jag tror inte alls din bleknar. Den är väl synnerligen aktuell, det händer ju bland dina elever - NU! Men det ska bli spännande att se alla nycklar. Jag är faktiskt nervös. Gillar inte att alla ska titta...

    SvaraRadera
  4. Ska bli spännande att få se!

    SvaraRadera