Sidor

måndag 4 oktober 2010

Kunskapssyn och fusk

I helgen hade jag en mycket intressant diskussion med en 18-årig, framåt kille. Han är piratpartist och ”datanörd” ut i fingerspetsarna och jag känner mycket avhakad när det gäller mina relativt magra datakunskaper. Men! Denne unge student som jag trodde var extremt liberal i användandet av datorer och internet, visade sig vara väldigt reaktionär i ett avseende. 
När vi träffas brukar vi lösa korsord, en och en eller tillsammans alltefter stundens ingivelse. Den här gången uppstod en fråga om en större ö i en svensk sjö och vi ”hade det på tungan” men kom inte på namnet. Jag föreslog helt sonika att vi kunde ta internet till hjälp för att få fram svaret. Men icke – det var fusk, enligt den unge mannen.
”Fusk?”, ifrågasatte jag. ”Det är väl inte mer fusk än att vi frågar varandra?”
”Jo, man ska kunna det själv. ”
”Men vi kan det ju inte själva! Och vi lär oss ju något, det är väl inte fusk?”
”Jo, det är fusk för på nätet finns all samlad kunskap, då är det fusk.”

För mig var det här en mycket intressant diskussion. Vi kom inte längre trots att vi fortsatte att tjafsa med varandra en god stund. Men mina funderingar runt min egen kunskapssyn väcktes återigen. Jag tror att samhällets och skolans kunskapssyn måste ställas på ända och diskuteras mycket mer framöver. Och tydligen gäller det även bland unga människor och inte bara oss gamla stofiler.
Är det intressant hur jag kommer på ett svar om jag samtidigt lär mig något nytt? Är det skillnad på om datorn ”ger” mig ett svar eller om en fysisk person gör det? Vad är viktigast – att jag inte kan lösa korsordet alls eller att datorn/internet hjälper mig och att jag samtidigt ökar mitt eget kunnande?
Jag har inte tänkt färdigt runt allt detta men en sak vet jag att jag gärna gör – jag ”fuskar” och jag lär mig.

5 kommentarer:

  1. Intressant diskussion!

    Jag "fuskar" alltså hela tiden. Jag måste ha google på skärmen i klassrummet jämt för att kunna svara på alla frågor.

    Igår pratade vi om Öresundsbron och hur hur fröspridningen gick till på den konstgjorda ön Pepparholmen, som nästan ingen får besöka. Då frågar ju självklart någon elev: Hur lång är Öresundsbron? Och nästa: Hur lång är Ölandsbron då? Då är det bara fuska snabbt; jag lyckas aldrig hålla de där längderna i huvudet! 7,8 km och 6 km (Jag fick kolla igen....)

    Tankarna kretsar väldigt mycket runt datorer just nu, tycker du inte det?

    SvaraRadera
  2. Jo, det är nästan så jag känner mig lite enkelspårig. Det mesta går ut på att göra "kopplingar" till studierna jus´t nu. Men det är ju roligt!
    Och apropå "fusket" blev jag oerhört förvånad av hans inställning. Hoppas den inte är vanlig.

    SvaraRadera
  3. Intressant diskussion. Läsvärt och tänkvärt!

    SvaraRadera
  4. Jag känner att jag måste försvara mig här. Jag är alltså den personen som nämns i texten ovan.

    Korsord för mig är lite som en sport. Det handlar om att lösa kunskapsluckor med hinder. Jag har absolut inget emot att man använder internet när det gäller kunskapssökning. Jag är helt för att man får använda internet vid prov till exempel. I samhället i övrigt är det ju sällan man behöver komma ihåg detaljfakta.

    Men att använda internet när man löser korsord motsäger ju syftet, att göra det svårare. Det är som att plocka upp bollen och tackla sig in i mål i fotboll. Korsord är en arena i livet som blir spännande just för att man berövas sin kunskapskälla och utmanas att klara sig på egen hand.

    Väldigt intressant sida :-)

    SvaraRadera
  5. Men Isak!
    När jag skriver hårddrar jag alltid för att det ska bli intressantare att läsa. Och så trodde jag inte att du skulle hitta hit. Hihi!
    Fast det ligger ändå en poäng i det jag skriver om kunskapssynen i skolan och samhället, tycker jag själv iaf. Kram på dig!

    SvaraRadera