Sidor

måndag 15 november 2010

Arbetsglädje

Nu har eleverna i klassen verkligen fått smak på det där att blogga. De formligen överföll oss när vi kom till jobbet idag: Vem ska få blogga idag? Mamma kunde inte kommentera! Hur gör man? Jag vill skriva men inte läsa högt. Det är min moster som skrivit kommentaren. Pappa hjälpte mig.
Ja, det var mycket de vill säga oss en måndagsmorgon. Och det har varit många besökare på bloggen under helgen. Bara det var jättekul!

Jag kan förstås inte låta bli att länka till deras blogg: Ettorna på Västra. När man läser barnens inlägg, kan det ju verka konstigt att eleverna skriver i stort sett felfritt. Men vi är mycket noga med att allt de skriver på datorn när vi lärare styr innehållet, ska vara korrekt. Då kan vi  knappast sänka kraven när de skriver offentligt. Men vi diskuterar alltid rättningarna tillsammans med eleverna och ser att de lär sig stava otroligt snabbt. Barnen får gärna komma med egna förslag på innehållet i bloggen, men än så länge har de behövt idéer från oss för att komma igång.

Karin Johansson, som går terminen före oss på IKT och lärande, berättade att deras föräldrar svalnade i intresset efter ett tag. Jag undrar vad man kan göra för att hålla lågan brinnande?

Jag tror äntligen att jag börjar få en ny idé till "bilden av min verksamhet". Skolan har tre ord som ska vara mer centrala än några andra: kan, vill och vågar. Undrar vad ettorna kan, vill och vågar? Kan man göra en film om det? Jag blir i alla fall glad över att ha en idé igen...

(Har ändrat layouten på min blogg - den gamla var alldeles för lik elevernas.)

2 kommentarer:

  1. Det är underbart att se er nya blogg! Jag vill gärna utbyta erfarenheter med dig angående klassbloggande.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg ni har!
    Vi funderar mycket kring hur vi ska hålla intresset för vår blogg igång, hoppas vi kan byta idéer med varandra.

    SvaraRadera