Sidor

torsdag 18 november 2010

Medievanor igen

Jag har grunnat en del på en fråga jag fick av Lars. Hur ska jag arbeta vidare med frågor runt mina elevers dator-/medievanor?
Av min lilla undersökning att döma, var det ju inte så många av 7-åringarna som regelbundet använder Internet på egen hand. Men nu har vi en gemensam erfarenhetsgrund att utgå ifrån vid diskussioner. Hela klassen deltar i bloggandet, och utifrån det kan vi fortsätta att diskutera ganska många frågor: Vilka kan/ska läsa bloggen? Ska man få skriva vad som helst? Hur känns det om en kommentar är "snäll" respektive "taskig"?
Jag har tyckt att det är svåra frågor i en förstaklass, men med en gemensam utgångspunkt känns det betydligt lättare. Självklart kan man arbeta med de här frågorna även hos yngre barn, man kan börja i det lilla och nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar