Sidor

torsdag 4 november 2010

Ettornas datorvanor


 
Jag har hittat en jätterolig sida på nätet där du kan göra egna diagram och sedan ladda hem dem. Eftersom undersökningen av mina egna elevers datorvanor kändes lite ”futtig” tyckte jag i alla fall att den såg mer seriös ut med ett proffsigt diagram som en del av redovisningen. Jag är medveten om att jag kanske borde redovisat de olika typerna av frågor i olika diagram. Men nu vet jag att den här sidan finns och kan lära mig mer vartefter jag får behov av det.
(Kolla extra noga på hur fint diagrammet matchar färgerna på bloggen!!!)
Jaja, skämt åsido:

Det var en intressant liten pratstund jag hade med eleverna. (De klarar ju inte att koncentrera sig så länge, så på slutet blev de ganska rastlösa.)
Några av deras svar förvånade mig en hel del. Dels att det bara är 4 elever som använder datorn varje dag. Det vanligaste var att man använde datorn 1-3 gånger i veckan. Men undersökningar har ju visat att barn fortfarande leker mycket tillsammans. (Medierådets rapport)
En annan sak som förvånade mig var att så små barn sitter på sina egna rum med datorn utan vuxennärvaro. När de berättade vad de gör på sina datorer förstod jag lite mer, det var ju inte så många som var ute på Internet och surfade.
Men om jag hade varit mer observant på vilka som svarade på de olika frågorna, så hade jag kanske kunnat se om de som är ute på Internet är de samma som har datorerna ensamma på sina rum? Killarna som kollar YouTube kan ju verkligen få se en hel del! (Det var bara killar som sa att de ser på klipp på YouTube. Den elev som chattade är tjej.)
Spelen de spelar varierar väldigt mycket. Det fanns INGET spel som verkade var populärt hos alla. Ett spel kallar de för ”WINGS”?(pojkar) och ett spel heter ”Klä dockan” (flickor). Jag ska forska lite mer i detta, kanske barnen kan visa mig i klassrummet? De verkar ganska osäkra rent allmänt på vad de gör och var man hittar spelen. Men ganska många spelar nog spel de själva köpt i en affär.
Jag fick många intressanta svar på frågan om det finns något som är mindre bra eller farligt med datorer:
”Om man slänger dem på golvet.”
”Om man spiller på den.”
”Om man kastar något på den, eller sparkar.”
”Sladden”.
”Om man spelar spel som inte är stabilt, Virus och sånt. Jag vet inte vad det betyder men det kommer in.”
”Man kan bli beroende.”
”Man kan må lite illa.”
”Kan man bli blind?”
”Datorn kan gå snett och funkar inte som den ska, den hackar.”
”Min dator surrar ibland.”

Ja! Som man frågar får man svar. Samtidigt visar ju samtalet att barnen fortfarande inte använder datorerna så mycket att de diskuterar eventuella faror på Internet med sina föräldrar. Förhoppningsvis kommer det med åldern och användandet. Kanske det är en del av vår uppgift?

1 kommentar:

  1. Hej Eva!
    Kul undersökning,liknar min,undrar varför? :) Små barn är kul för att de är så direkta! Snyggt diagram!

    SvaraRadera