Sidor

lördag 6 november 2010

Datorförbud

Jag måste begränsa min tid vid datorn! Kan snart inte skilja mig från den, vilket familjen börjar ha synpunkter på.
Jag har precis kommit på en rolig startnyckel till NO- och SO-arbetet i klassen. (Vad fröken tycker är roligt är kanske inte alltid lika roligt för eleverna?) Den ska bakas ihop med Google Earth och jag struntar i läroböckerna!!!  (Fast de får vara med om de kan användas som bra referenslitteratur.) Den blir holistisk och ska planeras helt utifrån vad eleverna och jag kommer fram till på lektionerna. Det här har jag tänkt på i många år men inte hittat rätt angreppspunkt och arbetssätt för mig.
Nu blir jag i alla fall alldeles överladdad och kan inte skilja på vad som är arbetstid och fritid.
Jag måste dessutom läsa in mig på de nya kursplanerna, så att jag känner att jag täcker in det man måste. Aaaahhh! Tiden räcker inte till! Snart är det dags för utvecklingssamtalen också och jag har ännu inte skrivit några omdömen. Ja, just det! Det var visst någon uppgift som skulle göras till kursen också! 

Men jag blir glad när fantasin återkommer och med den arbetslusten!

2 kommentarer:

  1. Kul att du hittat ett sätt där tekniken kan hjälpa dig att lyckas med en pedagogisk idé du haft. Kan man få se resultatet?

    Tycker du i ditt förra inlägg ger en tydlig bild av var dina elever står. Spännande att de upplever de största farorna med att man kan ha sönder datorn. Har du några tankar om hur ni kan gå vidare?

    SvaraRadera
  2. Ja, tids nog. Jag har bara tänkt och letat efter bilder än så länge.
    Vad gäller ev. faror med Internet dyker det kanske upp varefter vi kommer igång att blogga ordentligt?

    SvaraRadera