Sidor

torsdag 25 november 2010

Glad igen!

Jaja, jag är verkligen som ett litet barn fortfarande. Först blir jag superarg när jag inte får som jag vill. Sen blir jag glad som en unge på julafton, när allt fungerar som JAG tycker att det ska. Jag inser att jag passar som "lågstadiefröken", jag förstår åtminstone elevernas känslor och deras längtan efter omedelbar behovstillfredsställelse.

Jag gav upp det hopplösa Sumo Paint och installerade till slut provversionen av Photoshop. (Jag vet inte hur många timmar jag har slösat bort de här två dagarna. Tid som jag verkligen inte har.) Nu kunde jag använda mig av Måns manualer och mitt eget, i och för sig bristfälliga, minne av förra lektionspasset.

Att försöka matcha Markus snygga filmaffisch om "Dörren" såg jag ingen mening med, så jag har skapat ett "bokomslag" i stället.
Jag bestämde mig för att använda egna bilder den här gången, alla tagna hemma i trädgården de senaste dagarna. Den konstiga ljusfläcken nere till vänster beror på att jag fotograferat trädet underifrån, rakt upp i himlen. Det var en glipa i molnen där solen försökte lysa igenom. Man kan kanske tro att jag varit framme med suddgummit och försökt få till någon specialeffekt? Jag ville inte ha någon skugga på rådjuret eftersom det bara såg konstigt ut när jag provade, men jag försökte ljusa på bakpartiet och örat så att de skulle lysa lite mer. Sist lade jag till ett halvruttet äpple som en liten detalj i en annan färg, men det kanske inte var så lyckat egentligen?
Nu återstår bara att leka med Photoshop varje dag, så jag får valuta för gratistestet.

3 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Jag känner igen mig och håller med dig! Jag har också lagt ner åtskilliga timmar på både SumoPaint och på GIMP för att sedan göra som du.. Ladda ner PS, å tänk vad mycket lättare det blev! Hur fick du till så att bilden blev rektangulär? Min bild var liksom mer fyrkantig och jag hittade ingen funktion för att ändra bilden.

    SvaraRadera
  2. TACK! vad glad jag blir. Det finns ett verktyg för beskärning, så jag skar ut en del s kändes ungefär som ett bokformat.

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker bild!!!! Har inga som helst tekniska kommentarer, bara estetiska.

    Kram från din lågstadielärarkollega (långt ord, eller hur?)
    Birgitta

    SvaraRadera