Sidor

tisdag 9 november 2010

Klass 1 bloggar!

Vi gör det, vi gör det!!! Vi har äntligen kommit igång med bloggandet i klassen och skrivit hela två inlägg.

Det första formulerade vi tillsammans i helklass, under tiden som jag skrev. Det var dels för att visa eleverna hur det fungerar och dels för att fort få in ett inlägg som de kunde se. Det roligaste med det var diskussionen som föregick. NU plötsligt berättar barnen att de har chattat på MSN, kollat Bolibompa på SVT-play, sett ett syskons Rexnet-sida, pratat med en släkting i Turkiet via Skype osv. Vad roliga diskussionerna kan bli ibland.

(Jag tror att min lilla undersökning om vad de brukar använda datorn till, av någon anledning blev väldigt begränsad. Åtminstone var inte elevernas tankar inne på det spår som jag tänkte mig. Detta är en av de riktigt stora svårigheterna i arbetet med små barn. De är så direkta och tar ibland den första tanke som faller dem in. Om ett barn säger att det är "farligt" att sparka på datorn, så blir det gärna den enda sanningen för resten av gruppen. Plötsligt slutar de tänka i sina egna banor och tänker gärna i samma, ibland begränsade, spår som kompisen nyss gjorde.)

Det andra inlägget fick en mycket försiktig liten kille göra. Han behöver synas och därför ville vi att han skulle kopiera sin jättefina text som han skrev i förra veckan, och lägga in den så att ALLA i hela världen kan läsa den. Han frågade om mamma också skulle kunna läsa den? Ja, sa jag, om ni har en dator hemma. Det leendet jag fick tillbaka var verkligen guld värt. Hoppas hon läser det!

8 kommentarer:

  1. Borde du inte länka till er blogg då, så att vi kan få läsa? Vore jättekul!

    SvaraRadera
  2. Jodå! Men vi ska informera föräldrarna först och låta dem läsa och kanske vänja sig vid tanken? Sen kommer det!

    SvaraRadera
  3. Grattis! Vad de är gulliga! Gör ni detta när ni har halvklass? Hur fungerar allt rent praktiskt?

    SvaraRadera
  4. Anonym behöver jag ju inte vara.....

    SvaraRadera
  5. Jag har skapat en hotmailadress åt klassen. Den använder vi när vi loggar in på bloggen. Sen måste varje elev skriva under sitt inlägg med det egna namnet, annars kan vi inte se vem som skrivit vad. Vi jobbar aldrig i halvklass! Däremot arbetar sva-läraren inne i klassrummet tillsammans med mig och då har vi datorer till alla barn. Men nu ska vi koppla upp en dator mer eller mindre permanent så att det blir lätt för barnen att skriva inlägg när det passar dem/oss.

    SvaraRadera
  6. Guuu va kul! Vad avis jag blir.. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Underbart! Bra idé att skaffa en hotmailadress till klassen. Jag har just klurat på hur man skulle kunna få till en klassinloggning. Jag ska fixa det pronto.

    SvaraRadera
  8. Tack, tack! Har precis läst och kommenterat inlägget klassen gjort idag när jag var hemma. Tur/kul att Birgitta gör som jag säger. ;-)

    SvaraRadera